Geef je klantendienst de aandacht die ze verdient, of heb je de neiging haar waarde voor het bedrijf te verwaarlozen? Als je je goed op de klantendienst wilt richten, zijn hier de zeven belangrijkste dingen die je moet onthouden: 1 – Je klantendienst moet je bedrijfsorganisatie en product kennen Je moet ervoor zorgen dat de medewerkers van je klantendienst je merk, de onderneming en haar activiteiten kennen. Alleen zo kunnen ze effectief vragen beantwoorden, problemen oplossen en waarde leveren aan hun acties. 2 – Wees pro-actief met je klanten Je keuzes hangen natuurlijk af van de typologie van je klanten, maar het centrale idee is dat je niet kunt vertrouwen op klanten om je te vinden, je moet ze helpen. 3 – De kwaliteit van het product of de dienst moet meer op de klant gericht zijn Goede klantendienst wordt sterk bevorderd door kwaliteitsproducten en -diensten te hebben die klachten van klanten en problemen die ontevredenheid veroorzaken tot een minimum beperken. 4 – Leer van je klanten om een betere service te bieden Klantendienst is zowel de ontvanger als de spreker van de stem van de klant. De meest succesvolle bedrijven gebruiken de kritiek die ze van hun klanten krijgen om zich voortdurend te verbeteren. 5 – Zorg voor een klantgerichte dienstverlening Van projectbeheer tot klantendienst, het is het vermogen van een bedrijf om wendbaar te blijven, waardoor ze effectief kunnen reageren en toch altijd klantgericht blijven. 6 – Erken je fouten tegenover de klanten In de meeste gevallen bouwt dit het vertrouwen van de consument op door te laten zien dat je bereid bent fouten te aanvaarden en oplossingen te vinden. Bovendien versterkt dit soort actie de relaties met klanten op de lange termijn. 7 – Ontwikkel de vaardigheden van je klantendienst medewerker Richt je op eigenschappen als aanpassingsvermogen, empathie, duidelijke communicatie, geduld. Terwijl sommige eigenschappen van nature komen, kunnen andere aangeleerd en geperfectioneerd worden. Denk bovendien aan de “symmetrie van attenties”: je klantendienst medewerker zal meer attent zijn als hij het gevoel heeft dat er naar hem geluisterd wordt. Het opzetten van een Enterprise feedback management platform is een enorme troef. Uitstekende klantendienst is niet noodzakelijk gemakkelijk op te bouwen en het kost tijd om een positieve ROI te zien. Je moet echter de waarde die dit voor je organisatie vertegenwoordigt niet vergeten en je richten op de ontwikkeling op lange termijn van winstgevende relaties tussen consumenten en je bedrijf. Houd de bovenstaande zeven elementen in gedachten en je zult spoedig kunnen bogen op een formidabele klantendienst. Ben je op zoek naar een bepaalde klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die je kunt bereiken: |